Mijn SLK 230 Kompressor

Mijn Mercedes 230 SLK Kompressor 

 

Deze auto heb ik na langdurig zoeken op het internet gevonden. 230 SLK

  1. S: Sport
  2. L: Leicht
  3. K:  Kurz:

Betekenis: sport, licht en kort in het Nederlands vertaald 

Mijn voorwaarde was een zuinigere auto te vinden die qua prestaties in de buurt kwam bij mijn vorige auto. Een Bmw 540i edition (E39) uit 2003 en een uitvoering voorzien van werkelijk alle opties die mogelijk waren.   Deze 540I (4400 cc blok )die met zijn 8-cilinders, en met een vermogen van 286 pk ,een heer en meester was wat het vermogen betrof in de periode begin jaren 2000. 

Het nadeel was dat ik van tankstation naar benzinepomp moest om de dorst van de auto te lessen. Met een gemiddeld verbruik van 1 liter op 7 km was na 1 jaar de lol ervan af. 

 Op een gegeven moment ben ik het op web gaan zoeken naar een auto die beter bij mijn wensen paste.

 

Wat wilde ik? Een snelle auto , een cabriolet en een goed uitziende auto.

 

Nu had ik in het verleden al eerder in een slk gereden , en wel een slk 200 automaat met 136pk.

De auto reed lekker maar de pit zat er niet echt in.

Na veel auto's vergeleken te hebben ,waar ik veelvuldig autobladen online raadpleegde, kwam ik uiteindelijk bij de Mercedes Slk 230 r170 (model van 1996-2004) uit.(handgeschakeld) 

Waarom?

  1. Snel( 7,3 seconden van 0-100 km/p.u)
  2. Mooi (het exterieur is nog steeds modern en mooi/hot)
  3. Zuinig (ik was altijd voorheen 6 of 8 cilinder motoren gewend)
  4. Wegenbelasting relatief laag
  5. Goedkope autoverzekering daar het een semi-klassieker betreft. (youngtimer)
  6. Liever een handgeschakelde versie daar dit sportiever is in mijn beleving.
  7. In de zomer een cabrio rijden en in de natte en koude perioden een coupe.
  8. Waardevast als je de auto liefkoost
  9. Geen of lage afschrijving zie punt 8

S.jpglk 230 r170 cabrio coupe

Een automaat dat hoort in een auto die je zakelijk rijdt, maar dat is puur mijn zienswijze/mening. Iedereen heeft daar natuurlijk zijn eigen mening over.

Ook heb ik naast deze SLK 230 een auto met een automaat, maar die is voor dagelijks gebruik. Dit is geen luiheid maar de wens om comfortabel te rijden. Zeker in files rijden is een automaat geen luxe maar wel ontspannen rijden van A naar B.

Na Urenlang en dagen online gezocht te hebben had ik op marktplaats een exemplaar gevonden die binnen mijn budget paste. 

Direct na het zien van de advertentie ben ik op pad gegaan en de auto in de buurt bezocht. Tijdens de proefrit bemerkte ik dat ik onmiddellijk verkocht was. Dat gaat altijd zo bij mij, rijden is kopen. ( mits het aan mijn voorwaarden en wensen voldoet.) Vanwege het formidabele rijgedrag en uitstekende vermogen was het liefde op het eerste gezicht.

Afwegingen die je vaak hoort dat het zo een dure auto in onderhoud is heb ik naast mij neergelegd. Want als je echt iets wilt zal je andere wegen weten te bewandelen om je doel te bereiken. Goedkoper of betaalbaar onderhoud. Dat kan je vaak doen bij een doe het zelf garage waar in mijn bevindingen vaak sleutelgraage professionals aanwezig zijn. Die willen in hun vrije tijd graag iets bijverdienen.

Zodra je de auto in onderhoud bij de dealer brengt zal je snel genezen zijn omdat een r170 slk te duur kan worden om er in te blijven rijden.

Lees de vele Fora (AutoWeek, mercedesbenzforum.nl, mbslk.de, mbworld.org ,  etc. ) op het internet om zo de gewenste informatie te vinden om in deze slk 230 te kunnen blijven rijden. Word anders lid van een club. Want het rijden in een slk hoeft niet zo duur te zijn. (let wel: als je alleen alles nieuw en voorzien van een originele  ster wil in een semi-klassieker is het een ander verhaal). Dat hoeft niet want er zijn tal van producenten die voor de aftermarket goede kwaliteits onderdelen fabriceren.

 

Het is werkelijk subliem om in een coche te rijden met het dak geopend tijdens de zonovergoten uurtjes. Zoals je de vrijheid voelt op met je motorfiets op stap te gaan krijg je een bijna identiek gevoel met het open rijden van deze Slk 230.

Onderdelen zijn bij de Mercedes Benz dealer nu eenmaal duurder. (Ook dealers wijken af van origineel indien niet voorradig. )

Mijn Mercedes Benz 230 SLK Kompressor heeft tijdens de laatste beurt (19.09.15)nieuwe onderdelen gekregen of reparaties ondergaan om de auto in een goede conditie te laten blijven:

  1. nieuwe olie : voorgeschreven olie: 2.3,  2.5  (5-w 40)
  2. oliefilter
  3. bougies
  4. luchtfilter
  5. interieurfilter
  6. benzinefilter met nieuwe klemmen
  7. koelvloeistof 
  8. remolie

Tevens is de hele onderkant nagekeken of er reparaties binnen afzienbare tijd uitgevoerd moeten worden:

1. aircopomp dient vervangen te worden heb al een ander exemplaar liggen

2. wegens lekkage moet kachelmotor geïnspecteerd worden (kachelvin huis met motor)

  1. Foto's van de uitgevoerde reparaties en van onderzijde zijn te zien op de fotopagina.